Motortuning met behulp van elektronische ontstekingstesters

Engine Tuning is een veelvoorkomend proces waar veel autobezitters mee bezig zijn vanwege de toenemende belangstelling van het publiek. Het afstemmen van een motor omvat het optimaliseren van de werking van een motor om deze krachtiger, duurzamer en efficiënter te maken in het leveren van vermogen aan de weg. Motortuning omvat het vervangen, repareren of overspuiten van onderdelen om een voertuig de hoogste prestatie- en efficiëntieniveaus te geven. Sommige mensen die zich bezighouden met het afstemmen van hun motoren doen dit uit een artistieke passie en anderen doen dit om professionele redenen, zoals het behalen van een concurrentievoordeel ten opzichte van andere auto’s op de weg. Wat uw reden ook is om uw motor af te stemmen, dit correct doen kan een van de belangrijkste beslissingen zijn die u ooit met betrekking tot uw auto neemt.

In dit hoofdartikel bespreek ik een paar punten over Engine Tuning. Eerst bespreken we wat er gebeurt als uw auto een aantal wijzigingen ondergaat. Als u een auto ziet die splinternieuw is en een afstelling heeft gekregen, zou u niet kunnen zien of de aangebrachte wijzigingen zijn uitgevoerd door de eigenaar of technicus. Bij oudere voertuigen kunt u echter enkele tekenen opmerken die aangeven dat de wijzigingen zijn uitgevoerd. De eerste tekenen zouden een grote boost in vermogen en koppel zijn, evenals een grote toename van het aantal pk’s.

Wanneer u enige vorm van wijzigingen aan uw motor aanbrengt, zijn er bepaalde dingen waar u op moet letten.

Het belangrijkste om te onthouden is dat er een APR-filter (Aspirating Port) moet worden geïnstalleerd voordat er wijzigingen worden aangebracht. Dit komt omdat het Port-filter voorkomt dat er druk wordt opgebouwd in uw motor vanwege de overtollige hoeveelheid water die nodig is om uitlaatgassen uit de verbrandingskamer te duwen. Daarom zullen de prestaties van uw motorafstemmingsprocedure aanzienlijk worden verbeterd als het poortfilter is geïnstalleerd.

Een paar andere interessante onderwerpen waarover ik het zou willen hebben, zijn APRI-remapping en EGR-remapping. Dit zijn tegenwoordig twee zeer populaire afstemmingsmethoden. Kortom, APRI-herindeling is wanneer u het originele luchtfilter vervangt door een filter dat is gespecificeerd voor uw voertuig. Dit wordt gebruikt als afstemmingsoplossing zodat u meer vermogen uit uw voertuig kunt halen. Aan de andere kant wordt EGR-remapping uitgevoerd wanneer u de gasaftapklep vervangt door een klep die opnieuw is toegewezen voor uw specifieke motormanagementsysteem.

Last but not least is er de levering van brandstof. U moet ervoor zorgen dat uw brandstoflevering in orde is. Is dit niet het geval, dan zult u nooit tevreden zijn met uw motortuning. U kunt bijvoorbeeld niet genieten van uw afstemmingsklus als u merkt dat de brandstoftoevoer soms grillig is. Zorg ervoor dat u geen brandstof bijvult, tenzij dit nodig is. Het is ook aan te raden om niet te veel brandstof toe te voegen, omdat dit zowel uw motor als de katalysator kan beschadigen.

Zoals u kunt zien, zijn er veel dingen waarmee u rekening moet houden bij het afstemmen van de motor. U hebt bijvoorbeeld een elektronische ontstekingstester nodig, zodat u de timing van de vonken kunt controleren voordat u wijzigingen aanbrengt. Het is ook het beste om zelf een blauwdruk te maken, zodat u problemen met het afstemmen van uw motor kunt identificeren zonder dat u dure afstemmingshulpmiddelen hoeft te kopen. Zolang u deze dingen in gedachten houdt, zult u geen problemen ondervinden bij het uitvoeren van uw eigen afstemmingswerk. Zorg er daarom voor dat u nu op internet gaat surfen als u zelf een blauwdruk wilt vinden.

Klik Chipperformance voor meer informatie 

Francisco Green